“Help! Zijn de gepresenteerde financiële gegevens van de te overnemen onderneming wel correct of kom ik straks voor verrassingen te staan?” Of u vraagt zich af: “Hoe zet ik mijn onderneming zo goed mogelijk weg op de markt voor de verkoop? Hoe wordt mijn voordeel zo groot mogelijk?”
Aangename handdruk
Wellicht klinkt één van deze gedachten herkenbaar. Het kopen én verkopen van een onderneming kan onnodige stress met zich meebrengen. Onnodig, omdat dit eenvoudig te voorkomen is door een voorbereidend Due Diligence onderzoek. Dit onderzoek biedt de zekerheid dat de gepresenteerde informatie juist is, waardoor u goed voorbereid de onderhandelingen in kunt gaan. Het onderzoek kan op verschillende aspecten van de onderneming betrekking hebben. Denk aan financieel, fiscaal, juridisch, commercieel en technisch. Uiteindelijk zal het voorbereidende onderzoek zorgen voor een aangename handdruk bij het sluiten van de deal.
De mogelijkheden voor verkopers
Een verkoper die overweegt zijn onderneming te verkopen en zich goed wil voorbereiden heeft meerdere opties. De lichtste vorm van voorbereiding is een Quickscan. Samen met de verkoper voert de Corporate Finance-adviseur een scan uit ten aanzien van de belangrijkste aspecten bij een waardering en het eventuele verkoopproces. Wanneer een verkoper zich beter wilt voorbereiden, kan deze ervoor kiezen om een Vendor Assist of Vendor Due Diligence te laten uitvoeren.
Vendor Due Diligence
Een Vendor Due Diligence onderzoek is een onafhankelijk onderzoek dat gedeeld kan worden op het moment dat er een koper (of meerdere) in beeld komt. Gezien de onafhankelijkheid bevordert een dergelijke rapportage de snelheid in het biedingsproces. Tevens is dit type onderzoek de zwaarste vorm van Due Diligence aan de verkoperszijde.
Pijnpunten
Als derde optie is een Vendor Assist. Deze variant wordt ook uitgevoerd door onze adviseurs, maar is niet onafhankelijk. Het voordeel hiervan is dat de adviseur actief betrokken en in staat is om voorafgaand aan het transactieproces pijnpunten te herkennen en deze samen met de verkoper te herstellen. Het eindresultaat: een sneller en vlotter verkoopproces met een hoger verkoopbedrag.
Ervaring uit de praktijk
Volgens Ruben de Dreu, Senior Analyst op de Corporate Finance- afdeling, bevordert de goede voorbereiding het algehele verkoopproces. “De Vendor Assist is bijvoorbeeld een opstap naar een compleet informatie memorandum. Omdat er vooraf een onderzoek wordt uitgevoerd, staat de dataroom ook al klaar. Dit alles zorgt voor een soepeler transactieproces. Het nalaten van een dusdanig onderzoek kan mogelijk zorgen voor een reactief verkoopproces, waarbij je steeds maar achter de zaken aanloopt.”
Volgens Marcel Vlaar, Director van de Due Diligence praktijk binnen RSM, leidt een voorbereidend onderzoek in veel gevallen tot een hoger verkoopbedrag. “Een Vendor Assist of Vendor Due Diligence verdient zichzelf vaak in veelvoud terug. Door financiële gegevens grondig te doorlopen, kunnen wij goed voorbereid aan het verkoopproces beginnen. Vooral op het gebied van netto schuld, netto werkkapitaal en de kwaliteit van inkomsten valt het nodige te behalen. Bij de grotere MKB-transacties word je zonder deze voorbereiding simpelweg geknipt en geschoren.”
Brookz
Oktober 2019
- Thema:
- Algemeen
- Bedrijfswaardering